FR / NL
1. Opzetten kwaliteitscontrole
Overeenkomstig artikel 23 van
de ordonnantie van 7 juni 2007 betreffende de
energieprestatie en het binnenklimaat van gebouwen zet het Instituut
dit jaar een kwaliteitscontrole op voor de EPB-adviseurs. Leefmilieu
Brussel belastte de firma Ally & Be Consult met de uitvoering
van deze opdracht. Een klein dertigtal EPB-adviseurs zal dit jaar
gecontacteerd worden voor een individueel gesprek.
Deze eerste controle zal geen
repressief karakter aannemen. Het zal de bedoeling zijn om de
moeilijkheden te achterhalen die u kunt tegenkomen bij de toepassing
van de reglementering. We wensen er met aandrang op te wijzen dat de
resultaten van de gesprekken anoniem zullen blijven.
Over het geheel omvat de controle
een open discussie tussen het kwaliteitscontroleorganisme en de
EPB-adviseur, een analyse van de werkdocumenten van de EPB-adviseur
en eventueel bezoeken ter plaatse.
Leefmilieu Brussel rekent op uw
medewerking bij deze kwaliteitscontrole. Aan de hand van de
informatie die deze afspraken opleveren, kunnen we
verbeteringspistes ontwikkelen om uw werkomstandigheden als
EPB-adviseur trachten te verbeteren.
2. De
procedures
2.1. De kennisgeving van het
begin van de werkzaamheden
> De toevoeging van de plannen
bij de kennisgeving van het begin van de werkzaamheden is niet
meer nodig:
Sinds het ingaan van de
reglementering inzake EPB-Werkzaamheden controleerde Leefmilieu
Brussel de onderverdeling van de projecten bij het indienen van de
kennisgeving van het begin van de werkzaamheden aan de hand van de
bij het formulier gevoegde plannen. We stellen vast dat deze
begeleiding niet meer noodzakelijk is. Bijgevolg zijn de plannen met
de EPB-eenheden voortaan niet meer vereist bij de indiening van de
kennisgeving van het begin van de werkzaamheden.
Wij verzoeken de EPB-adviseurs
evenwel om de lijst met de voornaamste fouten die bij de indeling
van de projecten gemaakt worden in te kijken. Deze lijst kan men
raadplegen in de FAQ EPB-Werkzaamheden, onder de rubriek
"Onderverdeling van het project".
We herinneren u er overigens aan dat
de dienst van de Facilitator Duurzame gebouwen ter uwer
beschikking staat voor een eventueel advies over uw
projectindeling.
> De invoer van gebouwen
met meer dan 20 EPB-eenheden:
In afwachting van de toekomstige,
krachtigere versie van de EPB-software staat Leefmilieu Brussel de
EPB-adviseurs toe om bij de kennisgeving van het begin van de
werkzaamheden slechts een beperkt aantal EPB-eenheden in te voeren.
Voor gebouwen met een groot aantal EPB-eenheden mag de invoer
beperkt worden tot 20 EPB-eenheden (voor kleinere gebouwen verandert
er niets).
Deze geselecteerde eenheden moeten
ruim representatief zijn, maar ook een panel van "kritieke" eenheden
omvatten. De relevantie van deze selectie valt onder de
verantwoordelijkheid van de EPB-adviseur. Op het ogenblik van de
EPB-aangifte moeten alle EPB-eenheden in de EPB-software ingevoerd
worden.
Als u bij de kennisgeving van het
begin van de werkzaamheden opteert voor een beperkte invoer, dan
dient u te letten op bepaalde punten in verband met het K-peil en
met de invoer van collectieve systemen. (Zie subrubriek Software
> Invoer > Beperkte invoer in de FAQ EPB-Werkzaamheden)
2.2. De inhoud van het
tussentijdse rapport
Als de verkoop of de verhuur van een
nieuw gebouw plaatsvindt vooraleer het energieprestatiecertificaat
(voor de eenheden "Wooneenheid", "Kantoren en diensten" en
"Onderwijs") dat Leefmilieu Brussel opstelt, beschikbaar is, wordt
-krachtens artikel 18 § 3 van de ordonnantie van 7 juni 2007
betreffende de energieprestatie- een door de EPB-adviseur opgemaakt
tussentijds rapport als toereikend geacht. Dit tussentijdse rapport
zal automatisch door de volgende versie (v3.5) van de software
gegenereerd worden.
De inhoud van dit tussentijdse
rapport wordt toegelicht in de infofiche over het tussentijdse rapport.
2.3. Herinnering betreffende
de elektronische adressen
Het e-mailadres epbdossierpeb@ibgebim.be is voorbehouden voor de
elektronische verzending van EPB-documenten (kennisgeving van het
begin van de werkzaamheden, EPB-aangifte met berekeningsbestand in
voorkomend geval, …)
en voor vragen betreffende
EPB-dossiers.
De adressen epb-supporthelpdesk@ibgebim.be en epb-software@ibgebim.be zijn respectievelijk voorbehouden
voor vragen en incidenten specifiek in verband met versie 1.0 en
versie 2.0 en volgenden van de EPB-software.
3. Einde van de
overgangsperiode voor het in rekening brengen van de
bouwknopen
Ter herinnering, de overgangsperiode
waarin het niet-naleven van de K-peileis met verrekening van de
bouwknopen niet beboet werd voor zover de K-peileis zonder het in
rekening brengen van de bouwknopen gerespecteerd werd, liep ten
einde op 1/01/2012. Voor projecten waarvoor de stedenbouwkundige
vergunning vanaf deze datum aangevraagd wordt, moet de K-peileis met
het in rekening brengen van de bouwknopen gerespecteerd
worden.
Voor meer info verwijzen we u naar
de infofiche "Bouwknopen".
4.
Jobaanbieding
Leefmilieu Brussel (BIM) zoekt een
medewerker om mee te werken aan de uitvoering van de EPB-wetgeving
en aan de follow-up van de toepassing ervan voor bouw- en zware
renovatieprojecten. Die dossierbeheerder zal instaan voor de
follow-up van de energieprestatiedossiers die door de EPB-adviseurs
zijn opgesteld. Voor meer informatie kunt u de advertentie 2012-A9 op onze website
raadplegen.